Čím horšie, tým lepšie
Je tu leto a zopár miest zostalo voľných
Leto je tu, predajná sezóna vrcholí, pokiaľ ide o letné tábory môžeme smelo povedať že končí a preto môžeme kľudne vyložiť karty a povedať, že všetci máme menej klientov ako po minulé roky.
To sa samozrejme netýka len táborov. Nie je to dramatický pokles, ale predsa a dobrý podnikateľ by mal hľadať príčiny a následne prijať opatrenia. Horšie však je, že sú tu isté veci s ktorými nepohneme.
Komu za to „poďakovať“?
Adresátov je viac. Môžeme začať zhora. Jedným zo zlepšovákov našej vlády sú dotované školy v prírode a lyžiarske výcviky. Na jednej strane je fajn, že sa deti hlavne z menej solventných rodín a z miest dostanú do prírody. Na druhej strane ale tvrdím, že štát nie je cestovná kancelária aby zabezpečoval rekreáciu detí. Rovnaký efekt by štát dosiahol systémovým opatrením, napr. znížením dph z ubytovania tak ako to uz raz bolo a hlavne celkovým znížením daní a odvodov aby podnikateľ nemusel cca 52% z toho čo zarobí nechať štátu. Potom by ani tábory organizované komerčnými CK nemuseli stáť cez 300 €. Za ľavým uchom sa tak škrabkáme pravou rukou poza hlavu.
Ako súvisia dotované ŠVP s detskými tábormi ?
Tak, že rodičia si povedia „veď už na výlete bol, pôjde babke“ a tak 9-10 dňový tábor v špičkovo vybavenom stredisku v prekrásnom prostredí (prip.pri mori) nahradia ani nie týždňovým pobytom s pani učiteľkami v stredisku ktoré bolo vybraté väčšinou na základe najnižšej ceny ...
Ešteže máme média ...
Ďalšími nepostrádateľnými „pomocníkmi“ sú už tradične a dlhoročne média. Je tu uhorková sezóna. Väčšina firiem aj úradov má dovolenky, politici majú prázdniny čiže žiadne škandály, umelci a "tiežumelci" tiež, takže žiaden bulvár, jednoducho nuda. Nie je do čoho, hlavne do koho rýpnuť, koho ohovoriť, komu aspoň poškodiť keď nie ublížiť. Ešteže sú tu cestovné kancelárie a pracovité trúdy cestovného ruchu ako delegáti, šoféri, prepravcovia ...
Po senzáciach hladnému žurnalistovi, nesmie uniknúť žiaden autobus v jarku, opitý vodič autobusu, odložený let.... A skrachovaná cestovná kancelária ? To je žrádlo ! Z toho sa dá ťažiť aj týždeň. Prečo skrachovala, či bola poistená, či to majiteľ chystal vopred alebo len dodýchal pod tlakom daní, odvodov a rôznych povinných nezmyselných poplatkov. Novinári ho budú týždeň stopovať, navštívia jeho bývalú ženu ktorá potvrdí jeho zákernú povahu, navštívia jeho babku, jeho učiteľa zo strednej školy ktorý si ho už príliš nepamätá sa spýtajú na jeho prospech ... atď, atď. Supy glovú až pokiaľ sa nenažerú a obeť neuglovú. Ak má akýkoľvek prúser napr. šofér autobusu – zaspal, nafúkal, alebo sa len pokazil autobus, platí to isté, plus do TV rána pozvú dopravného psychológa, klinického psychológa, predsedu únie autodopravcov, zástupcu Občianskeho združenia „Alkohol za volant nepatrí“, Dr.Bukovský sa zamyslí či to nespôsobila balkánska studená uhorková polievka (Tarator) a hneď je týždeň o čom....
Niekedy sa chcú rozprávať.
Keď sa „zaboha“ nič nedeje ani v cestovnom ruchu, žiaden krach, smrť, havária, bomby a pod., oslovia Vás novinári s nejakou od veci témou aby ste k nej vyjadrili. Rozhovor trvá napr. 20 min. z toho 10 min. kameraman hľadá záber na ktorom nebude vidieť ani kúsok vášho loga. Za ďalších 5 min. Vám redaktorka povie na čo sa bude pýtať a občas aj čo chce počuť. Zvyšných 5 minút sa to „točí“.
Z toho čo 5 minút rozprávate si vyberú 4-5 viet a tie odvysielajú spolu so skomoleným menom aj titulom a hlavne bez funkcie. Ale neplatí to vždy a pre všetkých. Niekde sa možno nájde zopár voľných voucherov a potom sa objaví logo aj menovka.
Ćím horšie tým lepšie
Ale to len na okraj. Chcel som upozorniť hlavne na novinársky hyenizmus ktorý žije z havárii, krachov, atentátov, strelieb, zmeškaných letov, oklamaných klientov, zo švábov na izbách a pod.
Čo na tom , že stovky šoférov, pilotov, animátorov, recepčných, upratovačiek, delegátov a pracovníkov CK si idú s vyplazeným jazykom nohy zodrať po kolená aby boli klienti spokojní. Týchto nikto nespomenie. Stačí ale jeden ktorý pochybí a iniciatívny redaktor aby dostal na konci mesiaca výplatu, všetku snahu nás ostatných, slušných a poctivých zmetie zo stola za pár minút. Cestovný ruch funguje ako hromozvod pre novinárov a redaktorov frustrovaných z nedostatku námetov. Potom sa nečudujme, že máme na zájazdoch voľné miesta a že niektorí (s prepáčením) zblblí klienti nám už na parkovisku kontrolujú dezén na pneumatikách autobusov ....
Reakcie